Mikä tekee hyvän hotellin Suomessa?
Hotellien kirjo on Suomessa laaja. On vaatimattomia hotelleja, jotka tarjoavat B&B -majoitusta ja toisaalta hyvätasoisia kansainvälisiä ja kotimaisia ketjuja, joista löytyy kaikki tarvittavat palvelut vaativaankin makuun.
Suomessa ei ole käytössä eurooppalainen tähtiluokitusjärjestelmä HOTREC:iä, jossa asetetaan hotellin perusvaatimukset, on sitten kyseessä yhden tai viiden tähden hotelli. Tämä ei kuitenkaan kerro esimerkiksi palvelun laadusta tai henkilökunnan ystävällisyydestä, jotka molemmat ovat erittäin tärkeitä tekijöitä puhuttaessa viihtyvyydestä ja asiakaskokemuksesta.
Vaatimattomampikin hotelli saa hyvän arvosanan, mikäli asiakas kokee saaneensa vastinetta rahoilleen ja ystävällisen palvelun. Erilaiset hotellien varaussivustot luokittelevat internetissä hotelleja kukin hieman omalla tyylillään ja usein arvostelujen perustana on asiakkaiden antama palaute, joka on varmasti suuntaa antava mutta ei välttämättä takaa laatua. Kokemukset, kun ovat varsin yksilöllisiä.
Puhtaus on puoliruokaa
Yksi tärkeä osatekijä arvioitaessa hotellien tasoa on siisteys. Uusikin hotelli saa helposti huonon leiman, mikäli siisteydestä ei ole huolehdittu. Huolimaton siivous, villakoirat lattialla tai tyhjentämätön roska-astia kylpyhuoneessa eivät juuri hyvää kerro hotellista.
Toinen tässä vaikuttava tekijä on tilojen yleinen kunto. Jos matot ovat läikikkäät, lattiat kuluneet ja maalipinnat haalistuneita tai huonekalujen verhoilut revenneitä on turha yrittää saada viiden tähden arvosteluja. Varsinkin suuremmat ketjut huolehtivat hotelliensa uudistamisesta oman aikataulunsa mukaisesti, mutta pienemmissä kohteissa saattaa joskus olla hieman toivomisen varaa.
Toisaalta tämän päivän kova kilpailu asiakkaista yleisen taloudellisen tilanteen ja etenkin ulkomaisten asiakkaiden vähyyden takia pakottaa huomioimaan nämä tekijät, mikäli hotelli aikoo pysyä asiakkaiden suosiossa.
Sijainti ratkaisee
Se, missä hotelli sijaitsee, ei ole suinkaan samantekevää. Työnsä takia matkaavat ja kaupunkilomailijat arvostavat usein sitä, että hotelli sijaitsee lähellä keskustaa tai ainakin hyvien kulkuyhteyksien päässä. Tämä antaa usein jo toimiville tunnetuille hotelleille etulyöntiaseman uusiin tulokkaisiin nähden. Kaupunkien keskustat ovat hyvin tarkkaan kaavoitettuja, eikä uuden hotellin perustaminen sinne ole maailman yksinkertaisin asia. Helpot ja vaivattomat yhteydet niin lentoasemille kuin muillekin liikennevälineille ovat tärkeitä.
Loma- ja kylpylähotelleille taas on tärkeää, että ne sijaitsevat luonnonkauniilla paikoilla tarjoten asiakkaille elämyksen jo pelkällä sijainnillaan. Hyvä palvelutaso ja modernit tilat luonnon keskellä houkuttelevat niin suomalaisia kuin ulkomaisiakin turisteja.
Asiakas osaa ja saa vaatia
Tämän päivän asiakas osaa jo vaatia majoitukseltaan enemmänkin kuin pelkästään paikan jossa nukkua. Ravintolatarjonta on yksi erittäin tärkeä tekijä arvioitaessa hotellien tasoa. Puhdas, tuore ja usein paikallisista tuotteista maukkaasti valmistettu ruoka, vaikka yksinkertainenkin, antaa myönteisen kokemuksen asiakkaalle.